Uděláme účinnou náborovou kampaň i pro Vaši firmu.
Firmy se zbavují starších zaměstnanců. Nebo je to jen náhoda?
Chytré rady odebírá více než 5 000 personalistů.

Praktiky světoznámé technologické firmy IBM se nedávno staly předmětem hned několika soudních sporů v USA. V nich bývalí zaměstnanci firmu obviňují, že se během pár let zbavila až 100 000 zaměstnanců. Důvod? Prý aby vypadala v očích mladší generace víc "cool" a "trendy". Masové propouštění se údajně mělo týkat hlavně starších zaměstnanců. Někteří z nich byli v IBM i více než 20 let.
IBM reagovala prohlášením, ve kterém tvrdí, že firma během posledních 5 let prošla proměnou, která má za cíl přinášet příležitosti s vyšší hodnotou pro svoje klienty. A také, že firma nabírá 50 000 zaměstnanců každý rok.
To je v kontrastu s čísly, které zveřejnil Bloomberg. Ten ve svém článku uvádí, že počet zaměstnanců v IBM je nyní nejnižší za posledních šest let - celkem 350 600 celosvětově. Oproti roku 2013 řady pracovníků prořídly o 19 %.
Samozřejmě že IBM není jediná společnost, která se musí poprat z nařčením, že diskriminuje zaměstnance podle jejich věku. Není určitě ani poslední. Tomu nasvědčuje i bouřlivá diskuze, která se k tomuto tématu strhla na Hacker News, jejichž publikum tvoří hlavně lidé pohybující se v oblasti technologií.
Jeden z diskutujících se například podělil o svoje zkušenosti, kdy pracoval v týmu se staršími kolegy a vypočítává klady této spolupráce:
- Starší lidé pracují opravdu tvrdě (přežili mnoho organizačních změn, takže asi musí být pro firmu užiteční).
- Nevyšilují tak často (mají už něco za sebou a nemají potřebu soutěžit s ostatními).
- Nepanikaří a také nebývají přehnaně nadšení (hodně toho zažili a jsou proto emocionálně stabilnější)
- Mají spoustu dobrých životních historek (protože je sami prožili).
- Hodně se od nich dá naučit (a často mají zkušenosti z oblastí, které byste nečekali).
Ne všichni jsou ovšem ze spolupráce se staršími tak nadšeni. Jiný diskutující neváhal na adresu starších kolegů použít výrazy jako "nekompetentní", "dinosauři" nebo "přehnaně kritičtí".
Mnoho lidí v diskuzi se ovšem shodlo, že propouštění starších zaměstnanců nemá na atraktivitu pro mladší generace žádný vliv. Jinými slovy - pokud má vaše firma image "dinosaura", propouštěním se této image nezbavíte. Bude to chtít chytřejší plán. Třeba HR Marketing, kterým zároveň vylepšíte i svůj Employer Branding. Když už jsme u těch buzzwordů. 😉