Úspěch nebo podvod?

Chytré rady odebírá více než 5 000 personalistů.

Pomůžeme vám najít zaměstnance

Nezáleží koho hledáte. Uděláme úžasnou náborovou kampaň i pro vaši firmu.  Kontaktujte nás

Imposter syndrom je rozšířený, ale málo známý jev. Nazývá se také syndromem podvodníka nebo syndromem nezaslouženého úspěchu. Lidé, kteří jím trpí, přičítají původ svého úspěchu štěstí či enormní snaze. Nepřipustí si možnost, že by to mohl být výsledek jejich schopností a kompetencí. Mají strach z budoucnosti, protože nevěří, že by se úspěch mohl opakovat. Cítí se jako podvodníci.

Nezáleží na tom, jak moc jste úspěšní. Podle údajů publikovaných v International Journal of Behavioral Science takové pocity zažilo v určité fázi života až 70 % lidí. Mezi těmi, kteří syndromem trpí, a mezi těmi, kteří ne, není rozdíl ve vzdělání nebo v tom, jestli na danou pozici takzvaně „mají“. Jediný rozdíl je pouze v tom, co si myslí.

Komu hrozí

Imposter syndrom je častý u herců, psychologů, univerzitních profesorů, advokátů či podnikatelů. Projevuje se perfekcionismem, sklony k prokrastinaci a přemrštěnými přípravami na pracovní úkol. Tato negativní vnitřní řeč může způsobit zvýšený a bezdůvodný pocit strachu, který může bránit dalším šancím na pokrok a úspěch.

Co s tím?

Prvním a zásadním krokem k řešení problému je uvědomění si, že jde pouze o úhel pohledu, o určité osobní nastavení. Cesta k nalezení zdravého sebevědomí, důvěry v sebe sama a posílení výkonu je dlouhá, ale ne nemožná. Dr. Mark Westwood, vedoucí psycholog společnosti AXA PPP healthcare, zmiňuje jedno z řešení, kdy mimo jiné říká, že je potřeba být k sobě upřímný a postupovat podle zásad „to be TRUE“ (Talk-Remind-Use-Evaluate):

  • promluvte si s přítelem, kolegou nebo členem rodiny – nenechávejte si své obavy pro sebe;
  • připomínejte si své úspěchy, dokumentujte je a inspirujte se jimi;
  • použijte důkazy, kterými byste mohli zpochybnit a rozptýlit své vnitřní obavy - dostatečné vzdělání, bohaté znalosti v problematice, kvalitní příprava na daný úkol;
  • vyhodnocujte, jak se Vám podařilo překonat špatné pocity a sdílejte své úspěchy s ostatními.
Na závěr ještě jedna rada - využijte všech příležitostí, které se Vám naskytnou, i když budete pochybovat, jestli na ně máte. Jinak své opravdové schopnosti nepoznáte a to by byla škoda.

Hej, už jste vyzkoušeli Chytrý nábor?

Možná jste s námi hledali zaměstnance už dříve. Nebo jste o nás jen slyšeli, ale zatím nevyzkoušeli. Ať tak či onak, HR Marketing je nedílnou součástí náboru našich zákazníků. Díky němu osloví spoustu uchazečů, kteří by se o nich jinak nedozvěděli.

Ano, někdo tomu říká i Employer Branding. My ale dáváme přednost jednoduchému označení, které vyjadřuje to, co pro naše zákazníky děláme - Chytrý nábor.

Kontaktujte nás ještě dnes a vyzkoušejte si HR Marketing bez starostí.

Populární články

Používáme cookies pro lepší uživatelský zážitek. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas a zároveň potvrzujete, že jste se seznámil/a s Prohlášením o ochraně osobních údajů.

© 2014 – 2019 Colorbee, s.r.o.
Design by grafikli.cz